Maandag t/m vrijdag:
09.00 – 18.00 uur
Zaterdag & Zondag:
12.00 – 16.00 uur

FAQ Coronavirus

Veelgestelde vragen - Coronavirus (COVID-19)

Beste reiziger,

Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen rondom de gevolgen van het coronavirus (Covid-19). 

Ik heb een vliegvakantie naar het buitenland geboekt met vertrekdatum tot en met juni 2020; gaat mijn reis door?

- Wanneer jouw vertrekdatum (met uitzondering van de boekingen in Nederland) valt in de periode tot en met 25 juni, dan spijt het ons zeer dat we je moeten meedelen dat jouw reis helaas niet kan doorgaan. Dit besluit is het gevolg van alle vergaande maatregelen die door overheden worden genomen vanwege het coronavirus, zowel in Nederland als op jouw vakantiebestemming. We kunnen je daardoor niet de vakantie bieden zoals je van ons mag verwachten.

- Wanneer jouw vertrekdatum in de periode valt van 26 juni tot en met 30 juni, dan informeren wij jou in een later stadium of jouw reis kan doorgaan.

- Alle klanten die een reis hebben geboekt met een vertrekdatum in juni 2020, ontvangen hierover een mail. Het is daarom niet nodig om hierover contact op te nemen met ons Contact Center of via social media; onze medewerkers hebben geen verdere informatie dan die in de brief staat, of elders in deze FAQ

Ik heb een vakantie geboekt met vertrekdatum vanaf 26 juni 2020; moet ik het restbedrag betalen?

Dit hangt af van jouw vertrekdatum. Normaal gesproken betaal je zes weken voor vertrek het restbedrag van jouw vakantie. Tegelijkertijd is het nog onzeker of je reis op korte termijn kan doorgaan. Dit is afhankelijk van de maatregelen die op dat moment in Nederland gelden, maar ook op jouw vakantiebestemming. Als je nu jouw restbetaling zou doen, bestaat de mogelijkheid dat we je alleen kunnen terugbetalen in de vorm van een voucher als we onverhoopt jouw reis toch zouden moeten annuleren. We begrijpen dat je onder deze omstandigheden jouw restbetaling daarom liever later wilt voldoen. Daarom hebben we besloten dat we flexibel met de termijnen voor het betalen omgaan, met uitzondering van onze vakanties in Nederland.

- Wanneer jouw vakantie een vertrekdatum heeft tussen 26 juni en 30 juni 2020, betaal je drie weken voor vertrek het restbedrag, in plaats van de reguliere zes weken.

- Wanneer jouw vakantie een vertrekdatum heeft tussen 1 juli en 15 juli 2020, betaal je vier weken voor vertrek het restbedrag, in plaats van de reguliere zes weken.

- Wanneer jouw vakantie een vertrekdatum heeft vanaf 16 juli 2020, hanteren we de reguliere zes weken.

Welke vakantiebestemmingen heeft Maris Life geannuleerd met vertrekdata na 25 juni 2020?

Als gevolg van de maatregelen die door overheden zijn genomen vanwege het coronavirus heeft Maris Life bepaalde vluchten en vakanties naar verschillende vakantiebestemmingen moeten annuleren. Wanneer dit een vlucht of vakantie is die jij geboekt hebt, heeft de hoofdboeker van de reis hierover een brief van ons ontvangen met meer uitleg. De volgende bestemmingen hebben wij helaas moeten annuleren:

- Spanje en Griekenland zijn geannuleerd tot en met 30 juni 2020;

- Curaçao en Bonaire zijn geannuleerd tot en met 4 juli 2020;

- Bali is geannuleerd tot en met 30 september 2020;

- Tunesië met vertrek vanuit Amsterdam is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;

- Macedonië is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;

- Noord-Cyprus is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020.

Wat betekent het financieel voor mij als mijn vakantie niet doorgaat? 

Wij annuleren jouw vakantie of vlucht maar je bent je geld niet kwijt. Je houdt het bedrag dat je aan ons hebt betaald als tegoed (‘waardebon’) voor een volgende vakantie.  

Je kunt dit tegoed zien in je kostenoverzicht onder de noemer openstaand in jouw ‘Mijn Corendon’ account. Wanneer je geen account hebt, kun je dit bedrag zien als je inlogt op onze website met je reserveringsnummer. Ook de eventueel betaalde kosten voor een stoelreservering (uitsluitend voor vluchten uitgevoerd door Corendon, vluchtnummers beginnend met CD, XC, XR), bagage, parkeren, reis- en/of annuleringsverzekering worden onderdeel van dit tegoed.

Je hoeft niet meteen te beslissen voor welke nieuwe vakantie je kiest; je kunt hier rustig de tijd voor nemen. Je kunt daarna zelf je nieuwe pakketreis of hotelovernachting boeken via onze website. Wanneer je alleen een vlucht boekt, kan dat niet online: in dat geval moet je contact opnemen met ons Contact Center. Je kunt kiezen uit ons gehele aanbod; het hoeft niet hetzelfde hotel of dezelfde bestemming te zijn. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, brengen we de meerkosten in rekening. Wanneer de reissom van de nieuwe reis lager uitvalt, blijft het restbedrag op je voucher staan. Je kunt dit gebruiken voor een volgende reis. Wanneer er 10% of minder aan tegoed overblijft, wordt dit bedrag van de voucher uiterlijk één jaar na de uitgiftedatum van de voucher aan je terugbetaald. Zodra je de nieuwe boeking hebt gemaakt, kun je je voucher verzilveren in jouw ‘Mijn Corendon’ account. Wanneer je geen account hebt, kun je inloggen op onze website met jouw reserveringsnummer.

Wordt de reisvoucher wettelijk geaccepteerd?

We realiseren ons dat wij – onder normale omstandigheden – bij een annulering door de reisorganisator van een pakketreis het bedrag dat jij daarvoor al hebt betaald, moeten terugbetalen. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk dat wij ons op het standpunt stellen dat het gerechtvaardigd is om hiervan af te wijken. Wij voelen ons als reisorganisatie hierin gesteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de ACM, die eerder hebben aangeraden om de reisvoucher te accepteren. Op 13 mei heeft de Europese Commissie aangegeven dat bij vluchtannuleringen klanten de keuze moet worden voorgelegd of ze de terugbetaling willen ontvangen in de vorm van een voucher of in geld. Dit geldt voor airlines en niet voor reisorganisaties. Een groot verschil is ook dat de vouchers die betrekking hebben op geannuleerde pakketreizen door het garantiefonds SGR worden gedekt, terwijl dit niet geldt voor de vouchers voor losse vluchten. Daarnaast heeft minister-president Rutte in zijn persconferentie op woensdag 13 mei duidelijk aangegeven dat het vouchersysteem in Nederland blijft bestaan. We hopen ook op jouw begrip hiervoor.

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Corendon reisvoucher geldig?

Met het tegoed van jouw geannuleerde reis kan je tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. De vertrekdatum van jouw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle verdere voorwaarden van de voucher kan je vinden op: Voorwaarden Corendon Reis Voucher

Ik wil of kan geen andere reis maken, wanneer krijg ik mijn geld terug?

Wanneer je uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de reisvoucher, dan betalen wij jou het (restant)bedrag van de reisvoucher terug. In overeenstemming met het beleid van de ACM moet Maris Life het (restant)bedrag uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte terugbetalen, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher. Hiermee blijft jouw recht op geld terug bestaan maar ontvang je de terugbetaling op een later tijdstip, uiterlijk één jaar na de uitgiftedatum van de reisvoucher.

Een half jaar na de uitgiftedatum van de voucher, openen wij in jouw ‘Mijn Corendon’-account de mogelijkheid om een verzoek voor terugbetaling in te dienen. Je kan daar ook het bankrekeningnummer opgeven waarop je de terugbetaling wilt ontvangen. Omdat het nog geruime tijd zal duren voordat we in staat zijn die terugbetaling daadwerkelijk te doen, adviseren wij jouw vooralsnog de reisvoucher wel te accepteren. Indien je de reisvoucher namelijk niet accepteert, loop je gedurende al die tijd als klant het risico dat je jouw geld kwijtraakt als Maris Life onverhoopt ophoudt te bestaan. Als je echter kiest voor een reisvoucher waarvoor SGR-dekking geldt – mits afgegeven vóór de datum die daartoe wordt bepaald door SGR – dan bestaat dat risico niet. De reisvouchers worden dan namelijk gegarandeerd door de SGR en kunnen eveneens aan het einde van de geldigheidsduur worden omgezet in een terugbetaling. Alle voorwaarden kan je nalezen op www.sgr.nl.

Wanneer ontvang ik de fysieke Corendon-voucher waarmee ik een nieuwe vakantie kan boeken?

Alle klanten die een Corendon reisvoucher moeten ontvangen met vertrekdatum tot en met 25 juni, hebben hier inmiddels een e-mail over ontvangen. Heb je hier recht op maar de e-mail nog niet gezien, dan raden wij je aan om je ‘ongewenste e-mail’ map te controleren. Het is mogelijk dat deze hierin terecht is gekomen. Meer informatie over het gebruik van de voucher is hierin ook terug te vinden. De reisvoucher is ook aan jouw ‘Mijn Corendon’ toegevoegd.

Wat gebeurt er als ik met het tegoed op mijn voucher een nieuwe vakantie boek in de komende zomer, en door het coronavirus de nieuwe vakantie alsnog niet doorgaat?  

In dat geval krijg je van ons een nieuwe voucher. Met het tegoed van jouw geannuleerde reis kan je tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. De vertrekdatum van uw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle verdere voorwaarden van de voucher kan je vinden bij de vraag ‘Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Corendon reisvoucher geldig?’. Vouchers voor pakketreizen en hotelovernachtingen die worden uitgegeven vóór 1 juni 2020, zijn bovendien gedekt door de SGR. Het is nog niet duidelijk of deze periode door de SGR verlengd gaat worden.  

Ik heb een vakantie geboekt met een vertrekdatum in de periode tot 26 juni 2020, maar ik heb geen annuleringsbrief gehad; wat moet ik doen?

In dit geval is er onverhoopt iets mis gegaan; onze excuses hiervoor. Je kunt contact opnemen met ons Contact Center om jouw gegevens door te geven, zodat je alsnog van ons de mail ontvangt.

Ik heb een vakantie geboekt met vertrekdatum in juli 2020; gaat mijn reis door?

We weten op dit moment nog niet of je vakantie in juli door zal gaan. Dit is afhankelijk van de maatregelen die op dat moment in Nederland gelden, maar ook op jouw vakantiebestemming. 

Ik heb een vakantie geboekt met vertrekdatum later dit jaar maar ik wil liever niet op vakantie; kan ik een reisvoucher krijgen?

Nee, helaas is dit niet mogelijk. Je kunt altijd je vakantie zelf annuleren maar wij hanteren in dat geval de reguliere annuleringsvoorwaarden. 

Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door de coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?
 
Als jouw vakantie inderdaad niet kan doorgaan, dan zullen wij als reisorganisator jouw vakantie annuleren en betaal je géén annuleringskosten. Je krijgt dan een voucher voor het gehele bedrag dat je al aan ons hebt betaald. Die voucher wordt ook gedekt door het Garantiefonds (SGR) als hij uitgegeven wordt vóór 1 juni. Als je zelf annuleert, betaal je wél annuleringskosten en krijg je een voucher voor het bedrag dat je meer hebt betaald dan de annuleringskosten. Deze voucher is níet gedekt door de SGR. Het is dus vrijwel altijd verstandiger om niet zelf te annuleren. Er zijn uitzonderingen denkbaar waardoor het voor jou toch verstandiger kan zijn om zelf te annuleren, bijvoorbeeld wanneer je een beroep kunt doen op jouw annuleringsverzekering vanwege ziekte. Of wanneer je in geen geval meer op vakantie wilt gaan, ook niet als jouw vakantie wel door blijkt te kunnen gaan. In dat geval zullen jouw annuleringskosten nu lager uitvallen dan als je tot het laatste moment wacht met zelf annuleren. 
 
Ik heb meerdere vakanties bij Maris Life geboekt; mag ik het tegoed van de reisvoucher gebruiken voor de restbetaling van een geboekte vakantie later dit jaar?
 
Ja, uiteraard is dit toegestaan. 
 
Ik heb met mijn tegoed op de reisvoucher een nieuwe vakantie geboekt en krijg nu een mail voor een aanbetaling waarbij dit aanbetalingsbedrag lager ligt dan mijn tegoed; wat moet ik doen?
 
Je hoeft niets te doen. Dit is een automatisch gestuurde mail en deze kun je als niet-verzonden beschouwen. Wanneer het aanbetalingsbedrag hoger ligt dan het tegoed op jouw reisvoucher, moet je het verschil aan ons betalen.
 
 
Ik heb een stoel gereserveerd bij een andere airline dan die van Corendon; hoe krijg ik dat bedrag terug? 
 
Wanneer je vliegt met een andere airline dan die van Corendon (zoals Transavia of KLM) en je daar een stoelreservering hebt geboekt, dan moet je dat bedrag zelf terugvragen bij de airline waar je dit hebt betaald.
 
Ik heb buiten Maris Life om rechtstreeks bij een airline, autoverhuurder of verzekeraar bagage, een stoelreservering, een huurauto of reis- en/of annuleringsverzekering geboekt; hoe krijg ik mijn geld terug?
 
Dit moet je zelf rechtstreeks met de airline of het autoverhuurbedrijf regelen, hier staat Maris Life verder buiten.
 
Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?
 
Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus je moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij je aan om te checken wat jouw ziektekostenverzekering precies dekt. Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds in geval van ziektes als het coronavirus geen dekking verleent. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht je in je hotel in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator en airline niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van je nieuwe terugvlucht als je door quarantaine jouw oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om je in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij je, waar mogelijk, om je terugvlucht zo goedkoop mogelijk te regelen. 
 
Gelden er in het algemeen extra maatregelen vanwege het coronavirus?
 
We volgen de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Hierin wordt aangegeven dat er vooralsnog geen aanvullende maatregelen nodig zijn. In het algemeen krijgt iedereen het advies om goed op de algemene hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken. Heb je griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en ben je mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Neem dan voor de zekerheid contact op met de GGD. 
 
Gelden er extra maatregelen aan boord van de Corendon vliegtuigen?
 
Wat betreft onze vluchtuitvoering worden we geadviseerd door verschillende instanties zoals de GGD, het RIVM, EASA en Schiphol. Mondkapjes worden niet aangeraden en ook het screenen van passagiers op airports is volgens het RIVM niet nodig. Wanneer ons airline-personeel toch het vermoeden heeft dat iemand aan boord met het virus is geïnfecteerd, handelen wij volgens bestaande luchtvaartprotocollen.  
 

Scherp geprijsd Altijd kindvriendelijk Gelijkgestemden garantie

Blijf op de hoogte van de leukste reizen

Volg ons voor de laatste aanbiedingen en het laastste nieuws van Maris Life