Maandag t/m vrijdag:
09.00 – 18.00 uur
Zaterdag & Zondag:
12.00 – 16.00 uur

FAQ Coronavirus

Veelgestelde vragen - Coronavirus (COVID-19)

Beste reiziger,

Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen rondom de gevolgen van het coronavirus (Covid-19). 

Is er Maris Life reisleiding en animatie aanwezig op de buitenlandse bestemmingen?

Nee, helaas is door het coronavirus geen reisleiding en animatie van Maris Life aanwezig tijdens uw vakantie naar het buitenland. Er is wel reisleiding vanuit Corendon aanwezig en soms animatie vanuit het hotel. Wij zorgen er via Facebook en WhatsApp voor dat u makkelijk contact kunt leggen met de andere aanwezige eenoudergezinnen.

Ik heb een vakantie geboekt met vertrekdatum in deze zomer; gaat mijn reis door?

Per bestemming en per vertrekdatum wordt in de komende periode bekeken of vluchten kunnen doorgaan. Landen waarvan het reisadvies op geel staat, gaan in principe gewoon door. Wanneer er in jouw vakantie onverhoopt iets wijzigt ten opzichte van de oorspronkelijk geboekte reis, informeren wij jou hier schriftelijk over. We vragen je daarom met klem om hierover geen contact op te nemen met ons Contact Center of via onze sociale media kanalen. Onze collega’s daar hebben geen concrete aanvullende informatie over jouw vakantie. Meer informatie over wanneer je het restbedrag moet betalen vind je hier.

Welke maatregelen worden er door Maris Life en lokale overheden tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan? 

Wanneer je weer op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Wij hebben daarom een speciale pagina gemaakt waarin we jou meer informatie geven over de maatregelen en richtlijnen die wij op de luchthaven en tijdens de vlucht hebben genomen om jou met een onbezorgd gevoel op vakantie te laten gaan. Naar aanleiding van de actuele situatie, passen wij deze Verantwoord Reizen pagina geregeld aan. Wij vragen je daarom om minimaal één dag voor vertrek deze pagina te raadplegen op eventuele aanpassingen. Onder andere de volgende informatie kan je op deze webpagina vinden:
• Het is alleen mogelijk online in te checken vanaf 24 uur voorafgaand aan jouw vlucht. Op de luchthaven kan je dan direct naar de bagage drop-off, om jouw ruimbagage in te checken.
• Tijdens de online incheck word je gevraagd voor iedere individuele reiziger een gezondheidsverklaring in te vullen.
• Vanaf het moment dat je de terminal binnenstapt is het verplicht voor iedereen vanaf 13 jaar om een mondkapje te dragen bij vertrek vanaf een Nederlandse luchthaven. Bij vertrek vanaf een Belgische luchthaven is een mondkapje verplicht voor iedereen vanaf 6 jaar.
• Tijdens de vlucht mag door iedere passagier alleen een kleine handtas, laptoptas of rugzak meegenomen worden.
• Voor een aantal bestemmingen geldt dat je vooraf een formulier moet invullen en uitgeprint mee moet nemen of dat je een QR-code ontvangt na het digitaal versturen ervan en deze digitaal of uitgeprint mee moet nemen. Of dit voor jouw vakantiebestemming ook geldt vind je op de ‘Maatregelen op bestemming’ pagina.

Op jouw bestemming zijn de genomen maatregelen afhankelijk van de daar geldende lokale regels. Zodra informatie hierover beschikbaar is, zal deze terug te vinden zijn op de Verantwoord Reizen pagina. Wij raden je en jouw medereizigers aan deze informatie zorgvuldig te lezen voor vertrek.

Tot slot volgen we de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) ILT en EASA. In het algemeen krijgt iedereen het advies om goed op de hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken. Heb je griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en ben je mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Blijf thuis en neem voor de zekerheid contact op met de GGD.

Ik heb een vakantie geboekt; wanneer moet ik het restbedrag betalen?

Dit hangt af van uw vertrekdatum. Normaal gesproken betaal je zes weken voor vertrek het restbedrag van jouw vakantie. Tegelijkertijd is het nog onzeker of jouw reis op korte termijn kan doorgaan. Dit is afhankelijk van de maatregelen die op dat moment in Nederland gelden, maar ook op jouw vakantiebestemming. Als je nu jouw restbetaling zou doen, bestaat de mogelijkheid dat we je alleen kunnen terugbetalen in de vorm van een voucher als we onverhoopt de reis toch zouden moeten annuleren. We begrijpen dat je onder deze omstandigheden jouw restbetaling daarom liever later wilt voldoen. Daarom hebben we besloten dat we flexibel met de termijnen voor het betalen omgaan, met uitzondering van boekingen van vakanties in Nederland.

  • Wanneer jouw vakantie een vertrekdatum heeft tot en met 31 juli 2020, dan betaal je twee weken voor vertrek het restbedrag, in plaats van de reguliere zes weken.
  • Wanneer jouw vakantie een vertrekdatum heeft vanaf 1 augustus 2020, dan gelden de reguliere zes weken.

Welke vakanties heeft Maris Life geannuleerd?

Als gevolg van de maatregelen die door overheden zijn genomen vanwege het coronavirus heeft Corendon bepaalde vluchten en vakanties naar verschillende vakantiebestemmingen moeten annuleren. Wanneer dit een vlucht of vakantie is die jij geboekt hebt, ontvangt de hoofdboeker van de reis hierover een brief van ons met meer uitleg.

Wat betekent het financieel voor mij als mijn vakantie niet doorgaat?

Wij annuleren jouw vakantie, vlucht of cruise maar je bent jouw geld niet kwijt. Je houdt het bedrag dat je aan ons hebt betaald als tegoed (‘waardebon’) voor een volgende vakantie. Je kan dit tegoed zien in jouw kostenoverzicht onder de noemer openstaand in jouw ‘Mijn Corendon’ account. Wanneer je geen account hebt, kan je dit bedrag zien als je inlogt op onze website met jouw reserveringsnummer. Ook de eventueel betaalde kosten voor een stoelreservering (uitsluitend voor vluchten uitgevoerd door Corendon, vluchtnummers beginnend met CD, XC, XR), bagage, parkeren, reis- en/of annuleringsverzekering worden onderdeel van dit tegoed. Je hebt wettelijk het recht om te vragen om een terugbetaling als je de voucher niet accepteert. Meer informatie over de mogelijkheid tot terugbetaling kan je vinden onder de vraag ‘Ik wil of kan geen andere reis maken, wanneer krijg ik mijn geld terug?’

Je hoeft niet meteen te beslissen voor welke nieuwe vakantie je kiest; je kan hier rustig de tijd voor nemen. Je kan daarna zelf jouw nieuwe pakketreis of hotelovernachting boeken via onze website. Wanneer je alleen een vlucht boekt, kan dat niet online: in dat geval moet je contact opnemen met ons Contact Center. Je kan kiezen uit ons gehele aanbod; het hoeft niet hetzelfde hotel of dezelfde bestemming te zijn. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, brengen we jouw de meerkosten in rekening. Wanneer de reissom van de nieuwe reis lager uitvalt, blijft het restbedrag op jouw voucher staan. Je kan dit gebruiken voor een volgende reis. Wanneer er 10% of minder aan tegoed overblijft, wordt dit bedrag van de voucher uiterlijk één jaar na de uitgiftedatum van de voucher aan jou terugbetaald . Zodra je de nieuwe boeking hebt gemaakt, kan je jouw voucher verzilveren in jouw ‘Mijn Corendon’ account. Wanneer je geen account hebt, kan je inloggen op onze website met jouw reserveringsnummer.

Wordt de reisvoucher wettelijk geaccepteerd?

We realiseren ons dat wij – onder normale omstandigheden – bij een annulering door de reisorganisator van een pakketreis het bedrag dat je daarvoor al heeft betaald, moeten terugbetalen. Je hebt wettelijk het recht om te vragen om een terugbetaling als je de voucher niet accepteert. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk dat wij jou verzoeken de reisvoucher te accepteren. Wij voelen ons als reisorganisatie hierin gesteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de ACM, die eerder hebben aangeraden om de reisvoucher te accepteren.

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de reisvoucher geldig?

Met het tegoed van jouw geannuleerde reis kan je tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. De vertrekdatum van jouw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle verdere voorwaarden van de voucher kan je vinden op: Voorwaarden Corendon reisvoucher

Ik wil of kan geen andere reis maken, wanneer krijg ik mijn geld terug?

Wanneer je uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de reisvoucher, dan betalen wij jou het (restant)bedrag van de reisvoucher terug. In overeenstemming met het beleid van de ACM moet Maris Life het (restant)bedrag uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte terugbetalen, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher. Hiermee blijft jouw recht op geld terug bestaan maar ontvang je de terugbetaling op een later tijdstip, uiterlijk één jaar na de uitgiftedatum van de reisvoucher.

Een half jaar na de uitgiftedatum van de voucher, openen wij in jouw ‘Mijn Corendon’-account de mogelijkheid om een verzoek voor terugbetaling in te dienen. Je kan daar ook het bankrekeningnummer opgeven waarop je de terugbetaling wilt ontvangen. Omdat het nog geruime tijd zal duren voordat we in staat zijn die terugbetaling daadwerkelijk te doen, adviseren wij je vooralsnog de reisvoucher wel te accepteren. Indien je de reisvoucher namelijk niet accepteert, loop je gedurende al die tijd als klant het risico dat je jouw geld kwijtraakt als Maris Life onverhoopt ophoudt te bestaan. Als je echter kiest voor een reisvoucher waarvoor SGR-dekking geldt – mits afgegeven vóór de datum die daartoe wordt bepaald door SGR – dan bestaat dat risico niet. De reisvouchers worden dan namelijk gegarandeerd door de SGR en kunnen eveneens aan het einde van de geldigheidsduur worden omgezet in een terugbetaling. Alle voorwaarden kan je nalezen op www.sgr.nl.

Wanneer ontvang ik de fysieke Corendon reisvoucher waarmee ik een nieuwe vakantie kan boeken?

Alle klanten die een Corendon reisvoucher moeten ontvangen omdat hun vakantie is geannuleerd, ontvangen hier een e-mail over. Heb je hier recht op maar de e-mail nog niet gezien, dan raden wij jou aan om jouw ‘ongewenste e-mail’ map te controleren. Het is mogelijk dat deze hierin terecht is gekomen. Meer informatie over het gebruik van de voucher is hierin ook terug te vinden. De reisvoucher is ook aan jouw ‘Mijn Corendon’ toegevoegd. Het duurt ongeveer een week voordat de voucher in jouw ‘Mijn Corendon’ account zichtbaar is.

Wat gebeurt er als ik met het tegoed op mijn voucher een nieuwe vakantie boek in de komende zomer, en door het coronavirus de nieuwe vakantie alsnog niet doorgaat?  

In dat geval krijg je van ons een nieuwe voucher. Met het tegoed van jouw geannuleerde reis kun je tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties. De vertrekdatum van jouw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle verdere voorwaarden van de voucher kun je vinden bij de vraag ‘Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Corendon reisvoucher geldig?’. Vouchers voor pakketreizen en hotelovernachtingen die worden uitgegeven vóór 1 januari 2021, zijn bovendien gedekt door de SGR.

Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door de coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?

Als jouw vakantie inderdaad niet kan doorgaan, dan zullen wij als reisorganisator jouw vakantie annuleren en betaal je géén annuleringskosten. Je krijgt dan een voucher voor het gehele bedrag dat je al aan ons hebt betaald. Die voucher wordt ook gedekt door het Garantiefonds (SGR) als hij uitgegeven wordt vóór 1 januari 2021. Als je zelf annuleert, betaal je wél annuleringskosten en krijg je een voucher voor het bedrag dat je meer hebt betaald dan de annuleringskosten. Deze voucher is níet gedekt door de SGR. Het is dus vrijwel altijd verstandiger om niet zelf te annuleren. Er zijn uitzonderingen denkbaar waardoor het voor jou toch verstandiger kan zijn om zelf te annuleren, bijvoorbeeld wanneer je een beroep kunt doen op je annuleringsverzekering vanwege ziekte van jezelf of je reisgenoten. Of wanneer je in geen geval meer op vakantie wilt gaan, ook niet als jouw vakantie wel door blijkt te kunnen gaan. In dat geval zullen je annuleringskosten nu lager uitvallen dan als je tot het laatste moment wacht met zelf annuleren.

Ik heb meerdere vakanties bij Maris Life geboekt; mag ik het tegoed van de reisvoucher gebruiken voor de restbetaling van een geboekte vakantie later dit jaar?

Ja, uiteraard is dit toegestaan.

Ik heb met mijn tegoed op de reisvoucher een nieuwe vakantie geboekt en krijg nu een mail voor een aanbetaling waarbij dit aanbetalingsbedrag lager ligt dan mijn tegoed; wat moet ik doen?

Je hoeft niets te doen. Dit is een automatisch gestuurde mail en deze kan je als niet-verzonden beschouwen. Wanneer het aanbetalingsbedrag hoger ligt dan het tegoed op jouw reisvoucher, moet je het verschil aan ons betalen.

Ik heb buiten Maris Life om rechtstreeks bij een airline, autoverhuurder of verzekeraar bagage, een stoelreservering, een huurauto of reis- en/of annuleringsverzekering geboekt; hoe krijg ik mijn geld terug?

Dit moet je zelf rechtstreeks met de airline (zoals Transavia of KLM), verzekeraar of het autoverhuurbedrijf regelen, hier staat Maris Life verder buiten.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus je moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij je aan om te checken wat jouw ziektekostenverzekering precies dekt. Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds in geval van ziektes als het coronavirus geen dekking verleent. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht je in jouw hotel in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator en airline niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van jouw nieuwe terugvlucht als je door quarantaine jouw oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om je in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij je, waar mogelijk, om jouw terugvlucht zo goedkoop mogelijk te regelen.  

 

Scherp geprijsd Altijd kindvriendelijk Gelijkgestemden garantie

Blijf op de hoogte van de leukste reizen

Volg ons voor de laatste aanbiedingen en het laastste nieuws van Maris Life